Ben jij goed uitgerust?

Een goede nachtrust is belangrijk om actief door de dag te kunnen gaan. Toch kampen heel wat mensen met slaapproblemen. De oorzaak is niet altijd duidelijk, maar wij geven je enkele tips om je slaapkwaliteit opnieuw te verhogen en met plezier je bed in te duiken.

Houd je aan je slaapritme

Het is een goed idee om een vast slaapritme te ontwikkelen. Ga dagelijks op hetzelfde uur slapen en sta op hetzelfde uur op, ook in het weekend. Ons lichaam houdt nu eenmaal van regelmaat. Een goed slaapritme is echter voor iedereen verschillend. Gemiddeld heeft een volwassene zo’n 8 uur slaap per nacht nodig, maar voor de ene ligt dat aantal hoger of lager dan voor de andere. Zoek dus uit hoeveel slaap jouw lichaam nodig heeft en bij welk ritme jij baat hebt.

© Pixabay.com

Niet te warm en niet te koud

Om goed te kunnen slapen, moet je lichaam de juiste temperatuur hebben. Een dik dekbed in de zomer zal al snel te warm worden, dus pas je dekbed aan aan het seizoen. De ideale temperatuur is 18 graden, dus zet ook je verwarming niet te hard ‘s nachts. Het is een goed idee om het raam op klikstand te zetten, zowel in de zomer als in de winter. Zo zorg je voor frisse lucht en ventilatie, wat je slaap ten goede zal komen.

Tencel dekbedden zijn bijvoorbeeld ideaal voor de winter, want ze zijn niet alleen warm, maar ze voelen ook heel zacht aan. Tencel is misschien niet zo bekend als dons, maar dit materiaal uit houtpulp verdampt vocht heel snel. Een ideaal dekbed voor wie snel zweet. Ben je iemand die het snel warm heeft? Dan is een een zijden dekbed perfect voor jou in de zomer. 

Goede matras en goed kussen

Om goed te kunnen slapen is het essentieel dat je comfortabel ligt. Heb je liever een harde of een zachte matras? “Een harde matras voorkomt rugpijn” wordt wel eens gezegd, maar onderzoek toont aan dat dat niet klopt. Kies vooral een matras die jij gemakkelijk vindt. Daarnaast is nekpijn een veelvoorkomende klacht bij mensen met slaapproblemen. Dat kan maar één ding betekenen: een slecht hoofdkussen dat onvoldoende ondersteuning biedt. Een oplossing is een ergonomisch kussen, waarin een neksteun geïntegreerd zit voor een goede houding van het hoofd, de nek en de schouders. Er zijn ook hoofdkussens waarbij je de vulling kan aanpassen, die zich vormen naar je hoofd of die speciaal ontwikkeld zijn voor buikslapers.

© Pixabay.com

Denk aan het licht

Licht betekent voor onze hersenen dag. Zorg er dus voor dat je slaapkamer donker genoeg is, zodat je hersenen weten dat het tijd is om te slapen. Het is ook een goed idee om een uurtje voor je gaat slapen de lichten te dimmen zodat je hersenen gewoon worden aan de duisternis en zich kunnen voorbereiden op nacht. Leg ook je gsm aan de kant en vermijd de tv een uur voor je gaat slapen. Deze elektronische toestellen verspreiden blauw licht, wat je bioritme verstoort en waardoor je moeilijker in slaap valt. Lees liever een goed boek, dat brengt je tot rust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.