Het belang van een goed ochtendritueel

Mensen functioneren goed in een bepaald ritme. Dat ritme is voor iedereen anders. Het maakt dus eigenlijk niet uit hoe je je dag indeelt, maar het kan wel belangrijk zijn om een bepaald ritme aan te houden. Het schept orde in ons dagdagelijkse leven en het helpt om gezond te blijven. Zowel fysiek als mentaal. 

© Pixabay.com

Rustig wakker worden

Door ’s ochtends min of meer hetzelfde ritme aan te houden, help je je lichaam om gezond wakker te worden. Na een tijdje slijt dat ritme er namelijk in. Je leert je lichaam als het ware wanneer je moet opstaan en je lichaam zal daarop reageren door stilaan wakker te worden op het juiste tijdstip. Dat zorgt er voor dat je minder suf bent wanneer de wekker afloopt en dat zorgt er weer voor dat je gemakkelijker aan je dag kan beginnen. 

Maar ook wanneer je al wakker bent, kan een goed ochtendritueel je helpen om fris aan je dag te beginnen. Wat je precies doet, maakt niet veel uit. Ben je iemand die liefst in pyjama aan het ontbijt zit of ben je juist iemand die eerst een douche en een kopje Nespresso nodig heeft voor ze nog maar aan het ontbijt kunnen denken? Luister naar je lichaam. 

Maak een ritme, geen saaie routine

Een ritme opbouwen wil niet zeggen dat je daar rigide aan moet vasthouden. Er zullen dagen zijn dat je liever wat langer in bed blijft liggen, of er zullen dagen zijn dat de ochtend helemaal in het honderd loopt. Dat is menselijk en dus helemaal niet erg. Je hoeft dus zeker niet elke dag hetzelfde te doen. Integendeel: door elke dag precies hetzelfde te doen als de dag ervoor, wordt zo’n ritme saai en dan hou je het niet meer vol.  

© Pixabay.com

Begin met kleine stappen

Een ritme opbouwen is niet moeilijk, maar het kost wat tijd. Begin met kleine stappen. Zet bijvoorbeeld jouw wekker elke dag op hetzelfde tijdstip. Zelfs wanneer je eigenlijk niet moet opstaan. Het duurt een tijdje, maar uiteindelijk zal je lichaam het ritme aannemen en zal je lekker fris en goed geluimd opstaan. 

Of, als je niet zo van de wekker houdt, zoek dan een ritme in andere dingen. Elke ochtend een kopje Douwe Egberts drinken is ook een ritme. Je dag beginnen met een halfuurtje joggen is ook een ritme. Proberen wat bij jou past is de boodschap. Proberen en experimenteren en vooral niet te snel opgeven. Je vindt je ritme wel. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.