Omnichannel shoppen: een fysieke winkel én een webshop

Je denkt erover een webshop op te starten als aanvulling op je fysieke winkel? Slim idee! De massale verschuiving naar online verkoop het laatste jaar valt niet te negeren. Bovendien verbreed je je business en komt het ook je fysieke winkel ten goede. Hoe? Dat lees je hier.

Omnichannel shoppen een fysieke winkel én een webshop
© Pixabay.com

Verkoop nu, straks, hier, daar en overal

Ben je nog niet op de online sneltrein gesprongen? Dan is het hoog tijd, want je winkel online uitbreiden heeft enorm veel voordelen. Een webwinkel is permanent geopend, het klokje rond. Klanten moeten geen rekening houden met openingstijden of sluitingsdagen. Nee, jouw webwinkel is altijd open voor aankopen. Daarbovenop bied je ook nog eens een razendsnelle levering van je producten waardoor je klanttevredenheid ongeziene hoogtes kent. Jij bent straks echt niet meer te stoppen! Door een draaiende online webshop waar je rekening houdt met SEO zal je je online vindbaarheid verbeteren. En een betere vindbaarheid levert je automatisch meer traffic op voor je (web)winkel.

Pakjes ophalen en meer verkopen

Je kan je producten verzenden en leveren tot aan de deur van de klant, maar je kan klanten ook de mogelijkheid geven hun pakjes in de winkel op te halen. Zo trek je weer nieuw cliënteel naar je winkel en kunnen ze bij ophaling de winkel verkennen en meer van je assortiment ontdekken. Klanten lopen rond, slaan een praatje met het verkooppersoneel, dit komt de klantbinding ten goede en zelfs de verkoop in de winkel krijgt mogelijk een boost. Wordt de wisselwerking tussen fysiek en online winkelen je al duidelijk? De twee kunnen elkaar echt aanvullen en zelfs versterken.

Je kan het zelfs zo regelen dat je klanten kunnen kiezen of ze online of in de winkel betalen met Bancontact. Zo voorzie je een flexibele en omnichannel manier van betalen als extra service voor de klant.

Omnichannel shoppen een fysieke winkel én een websho
© Pixabay.com

Wat met voorraadbeheer en online betalen?

Je kan makkelijk een koppeling (laten) maken tussen jouw ERP-systeem en je webwinkelsoftware. Op deze manier wordt je voorraad in realtime up-to-date gehouden. Om je online betalingen te incasseren, vertrouw je best op een payment service provider, zo kan je verschillende betaalmethoden aanbieden zoals de KBC-betaalknop en wordt ook achteraf betalen mogelijk. We gaan naar een omnichannel-shopervaring waar online en offline naadloos in elkaar overvloeien. Online bestellen en betalen maar fysiek afhalen of online betalen en de producten laten leveren, kortingscodes die zowel online als in de winkel in te ruilen zijn, het kan allemaal.

Als ondernemer ben je maar best mee met het omnichannel-verhaal. Denk er wel aan dat je de nodige softwarekennis en automatiseringen in huis zal moeten hebben om alles vlot in banen te leiden. Of besteed het uit. Veel omnichannel verkoopsucces!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.